Rendszeres olvasók

2011. november 15., kedd

Írásos varrottas és egyéb hímzésfajták

Régóta foglalkoztat az írásos hímzés, amit helyesen varrottasnak kell mondani. Nyáron Székelyudvarhelyen kioktatott a népművészeti boltos, hogy ezt nem hímezni kell, hanem varrni. Na, most már figyelek erre, de néha azért kicsúszik a számon, hogy hímzés. Nekem ugyanis anyukám így mondta mindig. Még születésem előtt hímezte, illetve varrta anyukám az írásos függönyeinket, terítőinket, párnáinkat. Rengeteget. Aztán tavaly kiselejtezte őket, mert már használhatatlanná szitásodtak a negyven év használatban. Most nálam van az összes, mert megpróbálok megmenteni belőle pár részt. Kidobni nyilván nem fogom, hiszen anyukám munkája, meg biztosan kitalálok majd valamit. Most azonban más párnákat mutatok nektek, de ezek között is vannak írásosak.
Mikor Horpácson kirándultunk, bemehettünk ebbe a szépséges vendégházba:


Ez a ház csodálatos dolgokat rejt, többek között rengeteg régi párnát. Párat lefotóztunk, jobban mondva Petike és Panni csinálta a képeket, én csak próbáltam irányítani őket.






Ezek nem írásosak, és nem is jöttem rá, hogy milyen tájegységről származnak. Ha valaki felismeri, írja meg nekem légy szíves!



Nyáron beszereztem Erdélyben két előnyomott terítőt, meg fonalat hozzá. Olyan szaga van a festék miatt, mint régen a hímzőszakkörön volt! Anyukám meg fogja mutatni az öltéstechnikát, aztán hozzá is foghatok. Pár mintát azért már begyűjtöttem az internetről, a Néprajzi Múzeum honlapján le lehet tölteni a magyar népművészet sorozatában megjelent mintagyűjteményeket. Érdemes belekukkantani!!

3 megjegyzés: